torsdag 9 december 2010

Kreativitet

Kreativitet är ett kärt ämne, inte bara för mig.
Ett ämne som fyller hjärtan med allt från lyckorus till bävan. 

Det är underbart att den tiden är SVUNNEN
när min egen kreativitet endast kunde blomma fritt sent på natten, 
när bästa förutsättning var att det var skoldag nästa dag,
när det krävdes mängder av socker..
Mina stigar till kreativitet har med åren blivit väl upptrampade 
och jag känner inte alls samma ångest och förundran 
inför varken ordet eller sinnesstämningen. 
Från att ha varit stramt styrt av förutsättningar och humör 
känns det nu mer som en livshållning.

Jag föredrar beskrivningen att ”Kreativitet är en ny lösning på ett gammalt problem”. 
Det innefattar alla och allt 
och begränsar inte kreativitet 
till något som har bara har med ”konst och skapande verksamhet” att göra.

Till denna läsuppgift har jag valt att bland annat läsa ”Flow, ledarskap och arbetsglädje” av Mihaly Csikszentmihalyi (om någon kan uttala namnet så skulle jag uppskatta att få höra det).

Flow har alltid intresserat mig, 
kanske för att det är i flowupplevelsen som kreativiten är i rörelse,
att det är lixom då "det händer".

I Mihaly C...... bok beskriver en kirurg sitt arbete:
      I god kirurgi är allt man gör väsentligt, varje rörelse är
      utsökt och nödvändig: det är elegant, liten blodförlust
      och ett minimum av trauma... Detta är mycket behagligt,
      i synnerhet när operationslaget samarbetar på ett
      smidigt och effektivt sätt.
Jag känner ofta flow när jag undervisar
och kirurgens beskrivning av en lyckad operation
kunde, med vissa små ändringar, lika gärna vara min beskrivning
av en lyckad lektion.


Det är ju trevligt att jag får uppleva flow under lektionerna
men det är ju av större vikt att mina elever får det
och framför allt att lektionsplaneringen inte lägger hinder för flow.


Mihaly C formulerar det:  
flow uppstår när både utmaningen och skickligheten 
är stora och matchar varandra.
Enligt forskningen:
1. Målsättningarna är tydliga.
2.Feedbacken är omdelbar.
3. En balans mellan möjlighet och skicklighet.
4. Koncentrationen fördjupas.
5. Nuet är det som betyder något.
6. Kontroll är inget problem.
7. Känslan av tid är förändrad.
8. Förlust av egot.

Det känns inte orimligt att jag som lärare 
skall kunna tillhandahålla eller åtminstone möjliggöra
de tre första förutsättningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar