lördag 9 oktober 2010

Barns bildskapande & Sokrates v 40

Jag möblerar om lite i Susannes fråge-ordning:
På vilket sätt kan lärandeteorierna ge dig vägledning i utvecklingen av ditt eget förhållningssätt i lektionsplanering?
Lärandeteorier är basen för mitt förhållningssätt till både min undervisning och mina elever. Även om jag inte är heeelt bokstavstrogen så beskriver June King McFee på det stora hela mina tankar runt barn och även vuxnas bildutveckling. Jag ser ämnet bild som en väg att vässa sin perception, inte bara som förberedelse för att förstå konst eller skapa egen konst, utan för att bättre förstå och rikare uppfatta hela sin omvärld. Det betyder att man genom att träna sin optiska varseblivning kan bli tex en bättre fotbollsspelare, jägare, bilförare men oxå att man kan förstå fler visuella kulturella uttryck, tolka människors kroppsspråk mm. Denna grundtanke ger mig min undervisnings första mål: att få mina elever att SE BÄTTRE!

Hur utvecklas lust att lära i bild? Lust att lära i bild, och i alla andra ämnen, utvecklas och frodas i en strukturerad miljö där det finns möjlighet att lyckas men är tillåtet att misslyckas. Där målet alltid måste vara att uttrycka sig, använda sig av och omskapa sin nyvunna kunskap. Detta ger mig mitt andra mål: att få mina elever att VÅGA tro att de kan och att PROVA.

Vad kan identitetsskapande betyda och hur utvecklas det genom arbete i bild? Personligen tror jag att människan ständigt är sysselsatt med sitt identitetsskapande genom hela livet men att det märks extra tydligt under skolåren :) Paideia schools tre ben beskriver mina tankar : kunskap, färdighet, fördjupad förståelse. Genom att bygga upp uppgifter och lektionsavsnitt så att de ger ökad kunskap, färdighetsträning men alltid avslutas med att man får använda det nyvunna för ett eget uttryck skapar man utrymme för egna tankar vilket i sig är identitetsskapande. Att skapa sin identitet kan bestå av att "misslyckas" med att uttrycka något lika väl som att "lyckas" med att skapa ett uttryck som man sedan inte är nöjd med eller överens med.
Vilket ger mig mitt tredje mål: få mina elever att SKAPA NÅGOT NYTT som INGEN annan gjort och som vi andra har utbyte av.

Sokratiska samtal och Ann S Pihlgren är verkligen en YNNEST och en GUDAGÅVA! Naturligtvis är det alltid spännande att drabbas av rutinerade och engagerade föreläsare och skickliga pedagoger, men att just få det i  ämnet Sokratiska samtal är absolut full pott! Jag har alltid känt att jag har MYCKET KVAR att lära som samtalsledare :) och här har jag nu struktur som jag kan öva mig genom, bygga på och utvecklas med! STORT TACK! När jag lyckats i min första 8:a skall jag fira med champagne :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar